|
|
|
అర్థస్య నిశ్చయో దృష్టో విచారేణ హితోక్తితః । న స్నానేన న దానేన ప్రాణాయామశతేన వా ॥ 13॥
arthasya niśchayō dṛṣṭō vichārēṇa hitōktitaḥ । na snānēna na dānēna prāṇāyāmaśatēna vā ॥ 13॥
అర్థస్య = వస్తువుయొక్క, నిశ్చయ - నిర్ణయము, హితోక్తితః - హితులైన వారి యొక్క ఉపదేశమువలన కలుగు, విచారేణ - విమర్శచేత, దృష్టః - చూడబడినది, స్నానేన- స్నానముచేత, న- కాదు, దానేన- దానముచేతగాని, ప్రాణాయామశతేన వా- అనేక ప్రాణాయామములచేత గాని, న-కాదు.
అజ్ఞానదోషముచే భ్రాంతిచెందిన పురుషుడు భయకంపాది అనర్థములకు లోనగును. అట్టిసమయమున ఆప్తోపదేశమనెడు ఆధారము లేకున్నచో, అతడు తనంత తానుగ విషయస్వరూపమును గూర్చి విమర్శింపజాలడు. అందువలన విచారమునకు అష్తోపదేశము హేతువుగ చెప్పబడినది. హితుడనగా యథార్థమును చెప్పువాడు.
భ్రాంతి చెందినవాడు, హితులు ఉపదేశించిన విధమున విచారముచేయక స్నానము, దానము, ప్రాణాయామములు మొదలగు కర్మలుచేసినను భ్రమను తొలగింపగలిగిన అపరోక్షజ్ఞానము కలుగనంతవరకును, అనర్థకారణమగు భ్రమ నివర్తింపదు గాన, అపుడు అతనికి అనర్థనివృత్తి యెట్లు కలుగును? అని భావము.
వస్తువు యొక్క యథార్థ స్వరూపమును నిర్ణయించుటకు అనుకూలమగు మానసమగు వ్యాపారమే విచారము. భ్రాంతికలిగినపుడెల్ల దానిని తొలగించి ఒక వస్తువు యొక్క యథార్థస్వరూపమును తెలుపగలిగినది హితుల ఉపదేశము ననుసరించి చేసిన విచారమే యను విషయము ప్రత్యక్షసిద్ధము.
కావున ప్రకృతమునందుగూడ శ్రుతిచేతను, ఆచార్యోపదేశానుసారముగను ఆత్మ విచారముచేసి, దాని యథార్థస్వరూపమును సాక్షాత్కరింప చేసికొని అనాత్మాధ్యాన (అధ్యారోప) రూపముగు సంసారమునుండి తనను తాను విడిపించుకొనవలెనని ఈ శ్లోకమునందలి ఉపదేశము.
అవ. ఆయా కర్మలను చేయగల సామర్థ్యమున్నవాడే ఆయా కర్మఫలమును అనుభవింపగలడు. అసమర్థుడు అనుభవింపజాలడు. కావున బాహ్యములగు దేశకాలాదులు సహకారులుగ మాత్రమే ఉండును; ఫలము నిచ్చెడిది అంతరమగు సామర్థ్యము ఒక్కటియే యని చెప్పుచున్నాడు.
Sankara is debunking rituals like giving alms to ritviks, bathing in holy rivers, breathing exercises (pranayama) as a means to attain liberation because in his era, people in the pursuit of a comfortable after life, partook in karma prescribed by vedas in a large scale. It is true that even now people perform rituals but to a lesser extent. They are still very much sectarian with an intention to experience perennial happiness, possibly everlasting bliss by worshiping demi gods. Some truly religious, visit the holy sites and seek advice from the knowledgeable people. They believe lamas, yogis, saints hold the key for liberation. They make them their personal gurus and reward them with their service and donations.
A sadhaka has to receive advice from persons (hita) who have a deep understanding of reality without vested interests. And then he has to contemplate over it called vichara. Sankara is immensely qualified as a hita to chide his followers so that they will see the Truth. A sadguru knows the deficiencies of his disciple, who is stuck in a quagmire of ignorance and lost in a forest of religions, and will set his course on a firm path towards Truth with his teaching.
Sankara says you should not take up vedanta as an escape from doing rituals including giving alms, breathing exercises, bathing in holy rivers, visiting temples as it constitutes deceit. The rituals have their place in society. Hence Sankara prescribes a deeper level of understanding gained from well meaning gurus and vichara as prescribed in the scripture. He condemns the attitude that vedanta gives a reprieve from karma and a license to indulge in freewill. The deceitful people have a romantic view of vedanta. They indulge in fancy sophistry that has no basis in reality. They neglect household activities, ignore their duties toward family and friends, withdraw from society, question the validity of religion and mock the devotees.
How to find a hita? This perhaps is the greatest challenge. There are so many false prophets who establish asrams for monetary gain, offer panacea for various illnesses, seek donations by promising moksha, and so on. An extreme example highlights the perversity of some false gurus:
The Maharaj Libel Case was an 1862 trial in the Bombay High Court in the Bombay Presidency, British India. The case was filed by Jadunathjee Brajratanjee Maharaj, against Nanabhai Rustomji Ranina and Karsandas Mulji. The case was filed because of an editorial article which they published accused the Vallabhacharya and Pushtimarg Sect of illicit and immoral activities.
The fact is, the false prophets owe their existence to scripture which is in open domain, hence no one can claim a copyright on them. No doubt some of them deep dive into the scripture, spend time to understand it, and commit to spread it by making sincere efforts. But the monetary gain they expect and receive is manifold greater compared to their own efforts.
The modern gurus who establish asrams claim they need donations to run them. So they say there is nothing wrong in generating revenue by time-honored traditional ways. They buy islands and large tracts of land on which they build huge structures to house their disciples and provide space for the congregation of their followers. Therefore, they are actually owners of non-profit businesses. In the days of yore, when varna system was in vogue, the kshatriyas, the ruling class, took care of rishis who established asrams, trained disciples, conducted yagnas so on. However, they didn't have as many pecuniary interests as the modern gurus.
No comments:
Post a Comment