Friday, September 19, 2025

Viveka Sloka 61 Tel Eng





అవిజ్ఞాతే పరే తత్త్వే శాస్త్రాధీతిస్తు నిష్ఫలా ।
విజ్ఞాతేఽపి పరే తత్త్వే శాస్త్రాధీతిస్తు నిష్ఫలా ॥ 61 ॥

పరే తత్త్వే = పరతత్త్వము, అవిజ్ఞాతే - తెలియబడనిదగు చుండగా, శాస్త్రాధీతి = శాస్త్రాధ్యయనము, నిష్పలా - వ్యర్థము, పరే తత్త్వే = పరతత్త్వము, విజ్ఞాతే అపి = తెలిసినను, శాస్త్రాధితిః = శాస్త్రా ధ్యయనము, నిష్ఫలా- వ్యర్థము.

పరే = కాలత్రయా బాధ్యమగుటచేతను, స్వయంప్రకాశానంద రూపమగుటచేతను, జడదుఃఖాది రూపమును, దేహము మొదలు మాయ వరకును గల మిథ్యాభూతములగు సకల కార్య కారణముల కంటె ఉత్కృష్టమైనదియు, దానియంతకును అధిష్ఠానమగు నిర్గుణబ్రహ్మ తత్త్వము,

అవిజ్ఞాతే = సాక్షాత్కరింపబడక పోయినచో, శాస్త్రాధీ తిస్తు = అర్థ విచారము వరకును ప్రవర్తించు వేదాన్తాధ్యయనము కూడ వ్యర్థమే.

ఏ ఫలమును పొందుటకై విచారము శాస్త్రముచే విహిత మైనదో అది లభింప నంతవరకును ఆ విచారము వ్యర్థమే. జన్మాంతర మునందు చేసిన సాధనముచే, గర్భమునందున్నప్పుడే వామదేవుడు పరతత్వమును తెలిసికొనగల్గెను

ఆ విధముగ సాక్షాత్కార రూపమగు ఫలము లభించిన పిమ్మట గూడ శాస్త్రాధ్యయనము చేయవలసిన పనిలేదని భావము.

అవ. మహారణ్యమును ప్రవేశించిన పురుషుడు దిక్కులు తెలియక వ్యర్థముగ తిరుగాడును.

అట్లే కేవలము శబ్దజాలాత్మకమగు శాస్త్రముకూడ మనోవిక్షేపమును మాత్రమే కలిగించును గాన, తన్నిష్టత్వమును విడచి, పరమాత్మ సాక్షాత్కారవంతుడగు గురువునుండి ఆత్మ యథార్థ స్వరూపము ప్రత్యక్షమగునట్లు తెలిసికొనవలెను అని చెప్పుచున్నాడు.

avijñātē parē tattvē śāstrādhītistu niṣphalā ।
vijñātē'pi parē tattvē śāstrādhītistu niṣphalā ॥ 59॥

Hindus often ask: Who are pitru devatas? Is pitru dosha (blemish) caused due to the pitru devatas being unhappy? How many generations of ancestors are counted as pitru devatas?

The main refrain here is deceased ancestors like grand-father, great grand-father, etc., whether maternal or paternal, are pitru devatas which is a collective term for: pitru patis, pitru ganas and chira putrus . In ancient Roman belief the souls of dead ancestors, worshiped as benevolent spirits, are called manes. After the passing of an elder in the family, the son(s) offer food and water to his soul at periodic intervals (annually), so that he feels remembered. The embodied pitru ganas carry the offerings to the (human) ancestors. This means there are disembodied pitru ganas who carry the offerings by devatas to devas.

As per Manusmriti Lord Vishnu instituted this system and empowered some devatas so that the creation can prosper and obtain his complete blessing. The shradha or annual offering to ancestors is necessary for those aspiring for a rebirth with an improved condition.

(You can click on the arrows)

  • Pitru patis
    • Yama:the god of death
    • Chandra: the moon and giver of soma to the pitrus
    • Kavyavaha: he is one of the 49 agnis. As per the Vayu Purana, he is the grandson of agni and son of pavamana (god of air). The purana describes him as the agni of pitrus, which gives the kavya or offering to them (in the Pindapitryajna or Pindadanam)
  • Pitru ganas
    • Amurta ganas (unembodied)
      • Somashadas:They are the children of Maharishi Virat. These are the devatas who accept the shraddha rituals done by another group of devatas known as Sadhyas.
      • Agnishvatas: They are the children of Maharishi Marichi. These are the devatas who accept the shraddha rituals done by other devatas.
      • Barhishadas:They are the children of Maharishi Atri. These are the devatas who accept the shraddha rituals done by:Suparnas, Kinnaras, Gandharvas, Uragas, Rakshasas, Daityas, Danavas.
      • The Mahabharata 2.11 calls them as Vairajas (sons of Viraj), Agnisvāttas and Garhapatyas respectively.
    • Murta ganas (embodied)
      • Somapas:These are the devatas who are the children of Maharishi Kavi. The shradha rituals of brahmana (brahmin) son(s) will be accepted by them; they look like chandra (moon) of sharatkaala (Autumn season).
      • Havirbhujas: The pitru devatas are the children of Maharishi Angiras. The shradha rituals of kshatriya (warrior) son(s) will be accepted by them; their body color is similar to Rising Sun.
      • Ajyaparas:These pitru devatas are the children of Maharishi Pulastya. The shradha rituals of vaishya (merchant) son(s) will be accepted by them; their body color is similar to blazing fire.
      • Sukalas: These devatas are also pronounced as Sukalis. These pitru devatas are the children of Maharishi Vashishtha. They will accept the shradha rituals of shudra (working class) son(s); their body color is similar to raining cloud
      • These are also referred respectively as: pooru (jyotirbhasa loka); bhasvara (mareechi garbha loka, manasa putrika: yasoda); vasuvu (manasa putrika:mavaidhatri, kamadi loka); sukalu (manasa loka).
  • Chira pitrus
    • Totally there are thirty one Chirapitrus:viśva, viśvabhuk, ārādhya, dhān’ya, dharma, sanātana, bhūtida, bhūtikr̥t, bhūti, vara, varēṇya, varada,tuṣṭida, puṣṭida, viśvapātā, dhātā, kalyāṇa, kalyātāṅkartā, kalya, kalyatarāśraya, kalyatāhētu, anagha, mahāḥ, mahāmahāḥ, mahātējāḥ , matimān‌, phalaprada, sukhada, dhanada, dharmada, bhūtida

Sankara, before leaving home to take sanyasa, promises his mother that he will arrive, no matter where he is, when she calls him from her death bed. The legend has it that he fulfilled his promise by conducting the last rites that hinduism prescribed, even though he was an advaiti and a sannyasi. This shows the importance of the last rites for a hindu to be performed by the son no matter how far or how accomplished he is. If one fails to do so, he will accrue pitru dosha or ire of the ancestors and devatas.

Notably, Japanese following shinto, perform ancestor worship in order to respect the forerunners who gave their lineage.

Other cultures honoring and respecting the ancestors are:

  • Calan Gaeaf-Wales
  • Paganito-Philippines
  • Shi Ceremony-China
  • Megalithic Tombs-Europe
  • Day of the Dead Festival-Mexico
  • Vodun-Ghana
  • Pchum Ben-Cambodia
  • Samhain-Scotland
  • Halloween-USA

This leads to pitru tarpanas that are specific to hindus. A tarpana is an offering to the departed souls in the family, so that they feel remembered and revered. Some smritis recommend daily tarpanas with water and tila (sesame/gingely seeds) at noon. Others say one can do it during the two-week period that usually falls in September called pitru paksha. During the tarpana the devas, the departed souls of the family, et al. are remembered by reciting several mantras. A simple tarpana is to recall the names of the departed along with their gotras (the progenitor rishis) while holding tila in palm and pouring water over it.

No comments:

Post a Comment

Viveka Sloka 64 Tel Eng

Telugu English All న గచ్ఛతి వినా పానం వ్యాధిరౌషధశబ్దతః । వినాఽపరోక్షానుభవం బ్రహ్మశబ్దైర్న ముచ్యతే ॥ 64 ॥ వ్యాధి = రోగము,...