|
|
|
|
అజ్ఞానసర్పదష్టస్య బ్రహ్మజ్ఞానౌషధం వినా । కిము వేదైశ్చ శాస్త్రైశ్చ కిము మంత్రైః కిమౌషధైః ॥ 63 ॥
అజ్ఞాన సర్పదష్టస్య – అజ్ఞానమనెడు సర్పముచే కరవబడినవానికి, బ్రహ్మజ్ఞానౌషధం వినా - బ్రహ్మజ్ఞానమనెడి ఔషధముతప్ప, వేదైశ్చ - వేదములచేత, కిము - ఏమి ప్రయోజనము, శాస్త్రైశ్చ - శాస్త్రములచేత, కిము = ఏమి ప్రయోజనము, మంత్రైః - మంత్రములచేతను, ఔషదైః - ఔషధములచేతను, కిం - ఏమి ప్రయోజనము.
అత్యంతము అనర్థమునకు హేతువగుటచే, అజ్ఞానమే సర్పము. దానిచే, దష్టస్య = ఆవరణ విక్షేపములచే మోహితుడైనవానికి, బ్రహ్మ జ్ఞానమే ఔషధము.
అది లేనిచో, వేదైః = ఋగాది వేదముల చేతను, శాస్త్రైః = వ్యాకరణాది శాస్త్రముల చేతను, మంత్రైః = సప్త కోటి మహా మంత్రముల చేతను, ఔషధైః - సంజీవని మొదలగు ఓషధుల చేతను, ఏమి ప్రయోజనము?
వాటిలో ఏ ఒక్కటియు అజ్ఞాన సర్పము వేసిన కాటుచే కలిగిన మోహమును నివర్తింపజాలవు అని యర్థము.
అవ. కేవలము శబ్దము మోక్షము నీయజాలదు అను విషయమును దృష్టాంత ప్రదర్శన పూర్వకముగ చెప్పుచున్నాడు.
ajñānasarpadaṣṭasya brahmajñānauṣadhaṃ vinā । kimu vēdaiścha śāstraiścha kimu mantraiḥ kimauṣadhaiḥ ॥ 63॥
Sankara's guru Sri Gaudapada believed that the universe is neither created nor destroyed. This is called ajatavada. Sankara, however, believed that the universe is an apparent transformation of immutable brahman and only an illusion. The commonly quoted illusion is mistaking rope for a snake. So, according to him, we are under the avarana and vikshepana of avidya.
Incidentally, Darwin who came a decade after Sankara, essentially extended vivartavada by proposing Natural Selection or Theory of Evolution which is debunked by some vedantins. The ardent adherents of vedas believe the prototype humans emerged on earth in young forms, received gnana in the form of vedas and spread it by traveling in different directions on earth. They say, the adimanavas (earliest humans) originated on the Tibetan plateau of India. There are other believers of srisooktam who claim all humans emerged from the various body parts of a virat purusha during a yagna. And there are some who claim aliens brought humans to earth.
We see that on the important matter of human origination alone there are different camps pitted against one another, each claiming their version is the actual truth. Professional biologists must necessarily believe in Darwin's theory to obtain funds for livelihood by teaching and researching, while the religious camps embark on preaching.
If you ask Ramana Maharshi who is right, he would likely say, "First ask 'who am I'?". In other words, brahma gnanis don't engage themselves in trivial pursuits and make baseless arguments to score points. Their objective is to find the unifying factor among different races, castes and creeds.
On the other hand, when one is confronted with a terminal condition, vedantic debates don't make sense as is evident in the case of Pandava King Parikshit who was cursed by a rishi to die with the poisonous bite of Taksha. When the king tried to end his life by drowning in river Ganga, the rishis present there diverted his mind by reciting Vyasa bhagavata that offered peace and solace to the king before facing death.
Therefore, Sankara, who himself engaged in debates to promote advaita, is uniquely qualified to tell us about the various viewpoints because of avidya that act on the body and mind like the venom, and self-realization which alone is the appropriate anti-venom.
No comments:
Post a Comment